HZ. MERYEM, ANNESİ VE HZ.İSA

ABONE OL
18:51 - 01/10/2020 18:51
0

BEĞENDİM

ABONE OL
Kaplan
Best

Hz. Meryem’in kıssası, Kur’an’da geçen en ilginç ve en güzel kıssalardan biridir. Meryem’in dünyaya gelişi, anesinin hayat hikayesi, bakire bir genç kız olduğu halde gebe kalıp “Hz. İsa”yı doğurması gibi olaylar, Kur’an-ı Kerim’de etraflıca anlatılan pek şirin ve ilginç hadiselerdendir. Bu kıssa, özellikle Meryem suresinde tefsilatlı bir şekilde anlatılmıştır, ben burada, Meryem ve Âl-i İmran surelerindeki kıssayı özetle vermeye çalışacağım.

Hz. Meryem’in yaşadığı Toplumun özellikleri
Hz. İsa’yı dünyaya getirme göreviyle Allah’ın şereflendirdiği Hz. Meryem, tarihi kaynaklara göre bundan yaklaşık 2000 yıl önce yaşamış, Allah’ın dünyada ve ahirette seçkin kıldığı kadınlardan biridir.
Hz. Meryem, tarihi kaynaklara göre, o dönemde Roma İmparatorluğu’nun egemenliği altında bulunan Filistin topraklarında doğmuştur. Yahudi bir toplum içerisinde ve o soydan biri olarak dünyaya gelmiştir.
O dönemde Roma İmparatorluğu’nda yaygın olan din “Putperestlik”tir. Allah’ın Kuran’da bildirdiği gibi, bir zamanlar “alemlere üstün kılınmış”1 bir topluluk olan Yahudiler ise, kendi çıkardıkları birtakım hurafelerle şekilciliğe sapmış, Allah’ın kendileri için seçip beğendiği dinlerini tahrif etmişlerdir. Allah’ın emirlerine isyan etmiş ve O’nun kendilerine verdiği nimetlere karşı şükredici olmamışlardır. Bazıları ise, nefislerinin hoşuna gitmeyen emirlerle geldikleri için, Allah’ın kendilerine bir rahmet olarak gönderdiği peygamberleri öldürecek kadar ileri gitmişlerdir. Kuran’da İsrailoğulları’nın bu sapkın tavırları şöyle bildirilmektedir:

Andolsun, Biz İsrailoğulları’ndan kesin söz almış (misak) ve onlara elçiler göndermiştik. Onlara ne zaman nefislerinin hoşuna gitmeyen bir şeyle bir elçi geldiyse, bir bölümünü yalanladılar, bir bölümünü de öldürdüler.2

“… Onun adı Meryem oğlu İsa Mesih’tir.
İşte Hz. Meryem, tüm bu karışıklıkların hüküm sürdüğü ve Yahudilerin tüm ümitlerini, bekledikleri Mesih (Kurtarıcı)’in gelişine bağladıkları bir dönemde dünyaya gelmiştir. Allah, İsrailoğulları’nın tüm beklentilerinin odak noktasını oluşturduğundan tamamen habersiz olan Hz. Meryem’i, bu kutlu görev için özel olarak seçmiş ve yetiştirmiştir. Allah’ın “… Onun adı Meryem oğlu İsa Mesih’tir. O, dünyada ve ahirette ‘seçkin, onurlu, saygındır’ ve (Allah’a) yakın kılınanlardandır… Ve o salihlerdendir.”3 sözleriyle övdüğü Hz. İsa’yı dünyaya getirme görevini Allah Hz. Meryem’e vermiştir.

Hz. Meryem, Allah’ın seçtiği bir kimse olarak, bu insanların sapkın ve cahilce inanışları arasında güzel ahlakı, hak dini temsil etmiştir.
Allah, Kuran’da ailesinden, doğumuna, Hz. İsa’yı dünyaya getirişinden, yaşadığı toplumun iftiralarına karşı koyuşuna ve gösterdiği üstün ahlak özelliklerine kadar, Hz. Meryem’in hayatına dair pek çok konuyu bizlere bildirmektedir.

Allah’ın Alemlere Üstün Kıldığı İmran Ailesi

Allah Kuran’ın “Gerçek şu ki, Allah, Adem’i, Nuh’u, İbrahim ailesini ve İmran ailesini alemler üzerine seçti; Onlar birbirlerinden (türeme tek) bir zürriyettir…”4 ayetleriyle, İmran ailesinin, Hz. Adem, Hz. Nuh ve İbrahim ailesi ile aynı soydan geldiklerini ve alemler üzerine seçilmiş kimseler olduklarını bildirmektedir. İşte Hz. Meryem de bu soydan, seçkin kılınmış İmran ailesinden gelmektedir.
İmran ailesi, Allah’a samimi bir kalple iman eden, her işlerinde O’na yönelip dönen ve Allah’ın sınırlarını koruyan bir aileydi.

Hz. Meryem’in Dünyaya Gelişi

Meryen’in annesi “Henne” (veya “Hena”), Hz. Yakub soyunun büyüklerinden ve saygın bir dinadamı olan “İmran”la yıllardır evli olduğu halde halâ çocukları olmamıştı. Yıllar geçti… Fakat bütün bekleyişi boşa çıkmıştı. Nihayet bir gün Allah Tealâ’nın dergâhına sığınarak bütün kalbiyle ona tazarruda bulunup yakardı:
“İmran’ın karısı dedi ki: “Rabbim! Karnımda olanı… -dünyaya geldiği zaman Senin evinin hizmetkârı olması için -serbest bırakacağıma dair adakta bulunuyorum. O halde sen de bu adağı benden kabul ediver… Şüphe yok ki Sen işiten ve bilensin!…! 5
Beyt’ul Mukaddese o devirlerde “Heykel” deniliyordu. Bu mabedin yapımına Hz. Davud başlamış, oldu Hz. Süleyman tarafından da tamamlanmıştı. İslâm devrinde, işte bu mabedin yanında “Mescid-i Aksâ “veya” BEYT’UL MUKADDES” inşa edildi.

Temiz tıynetli bir kadın olan “Henâ”nın duası nihayet kabul olundu, Henâ gebe kalmıştı. Vakit tamamlanıp da doğum yapınca bebeğin oğlan değil, kız olduğunu gördü; bunu beklemiyordu! Bu nedenle “Ya Rabbi!” dedi, “Bu bir kız çocuğu!…

“Oysa ben, mabede daha iyi hizmette bulunabilmesi için bana erkek evlat verirsin sanmıştım”

Ancak, Allah Tealâ, bu kız çocuğunun ne kadar pâk ve temiz tıynetli olduğunu biliyordu elbet. Ancak, Meryem’in annesi, kız çocuğunun erkek çocuk kadar Allah’ın evine hizmet edemeyeceğini düşündüğünden “Onun adını Meryem -âbide, ibadet eden kadın- koydum; onu ve soyunu, katından kovulmuş şeytanın şerrinden Sana sığındırırım.” dedi. 6

Meryem’in annesi Hena, adağını yerine getirmesi ve ahdine vefa göstermesi gerektiğini biliyordu. Bu nedenle, kız olmasına rağmen Meryem’i “İbadet eden kız” olarak Allah’ın evine adadı.

“Allah da Meryem’i güzel bir şekilde kabul ederek onu gereğince eğitip yetiştirdi.”

Babası, Meryem’in dünyaya gelişinden önce öldüğü için annesi Henâ, küçük yaştaki Meryem’i getirip Allah’ın evinin mütevellilerine teslim etti ve onlardan, çocuğunun, Allah’ın evine hizmet etmesi hususundaki adağını kabul etmelerini istedi.”
İsrailoğullarının en önde gelen dinadamlarından ibaret bulunan Beyt’ul Mukaddes mütevellileri, Meryem’in sorumluluğunu üstlenme ve onu yetiştirme hususunda ihtilafa düştüler. Sonunda, kur’a çekmek için kalemlerini suya atmaya karar verdiler. Kimin kalemi su yüzüne çıkarsa şehrin muhterem ve tanınmış siması İmran’ın kızını o yetiştirecek, Allah’ın evinde onun velayet ve kefaletini üstlenme şerefi ona ait olacaktı.
Hepsi kalemlerini suya attılar. Bütün kalemler suya gömülmüş, sadece Zekeriya’nın kalemi su yüzüne çıkmıştı! Böylece Meryem’i eğitme ve yetiştirme görevi Meryem’in teyzesinin kocası olan Zekeriya’ya düşmüş oldu.
Beyt’ul Mukaddes’te, yüksekçe bir yerde Meryem’e küçük bir oda yaptılar; eğitim ve terbiyesi Zekeriya’nın uhdesine bırakılmıştı.

Meryem, Hz. Zekeriya’nın özel bakım ve nezareti altında

Meryem’in yiyecek ihtiyaçlarını karşılamakla da görevli olan Zekeriya, ne zaman Meryem’in yanına gittiyse onun önünde cennet yiyecekleri buldu; Meryem cennet yiyecekleriyle besleniyordu! Kur’an bu olayı şu şekilde ifadeye koyuyor:

“… Zekeriya ne zaman mihraba girdiyse onun yanında bir yiyecek buldu. “Ey Meryem, bu yiyecekler nereden geldi sana?” diye sorunca, Meryem, “Bu, Allah katındandır” dedi, “Şüphesiz Allah dilediğine rızık verendir.” 7

Zekeriya, Meryem’in, Allah Tealâ’nın özel ihsan ve lütfuna mazhar olduğunu anlamıştı. Böylece Meryem, Hz. Zekeriya’nın özel bakım ve nezareti altında, mabedde yıllarca kaldı.
Artık Meryem büyümüş, uzun boyu, ahlâkî ve fiziki güzelliği itibarıyle yaşadığı devrin en güzel kızı olmuştu. Halâ mabeddeki yüksek odasında yaşıyor; ancak bütün erkekler dışarıya çıktıktan sonra aşağıya inerek yerleri süpürüyor, mabedin temizliğiyle meşgul oluyordu.
Bir gün yine küçücük odasında oturmuşken Allah’ın melekleri gelip “Ey Meryem! Allah’a gönülden itaat et!” dediler, “Secde et O’na, ve O’nun huzurunda tevazu gösterenlerle birlikte sen de tevazuda bulun!” 8
Başka bir gün yine melekler inerek “Ey Meryem” dediler, “Allah Tealâ seni Meryemoğlu İsa Mesih adlı bir bebekle müjdelemektedir. O, dünyada da ahirette de seçkin, onurlu, saygın ve Allah’a yakın kılınanlardandır.”9
– Hemedan’da yaşayan Amerikalı rahip Haks, “Mukaddes Kâmus” adlı kitabının 806. sayfasında “Efendimiz İsa, belli bir hizmet ve fedakarlıkla görevlendirilmiş olduğu için “Mesih” lâkabıyla adlandırılmıştır.” der-
“O, beşikte de, tıpkı büyüdüğünde olduğu gibi insanlarla konuşacaktır. Ve o, salihlerdendir, Allah’ın has kullarından biridir.” 10
Meryem “Allah’ım! dedi, “Şimdiye değin beşer eli bana değmemiş olduğu halde nasıl olur da bir oğlan çocuğu doğururum ben?” Bunun üzerine melek: “Bu böyle olacak, Allah dilediğini yaratır” dedi, “Allah Tealâ bir şeyin olmasını istediği ve onu irade ettiği zaman yalnızca” ol!” der, o da hemen oluverir! 11
Ruh’ul Kudüs, yakışıklı ve çekici bir erkek kılığında ona göründü

Bu kıssanın devamı Meryem suresinde geçer. Allah Tealâ mezkur surede yaşadığı devrin en iffetli ve en temiz genç kızı olarak ün salmış bulunan çağın örnek kızı Meryem’in nasıl hamile kaldığını şöyle anlatır:
“Ey Peygamber! Meryem’i de hatırla! Hani o ailesinden uzaklaşıp, yaşadığı kentin doğu tarafından bir yere çekilmişti.”
“Sonra onlara karşı- kendisini gizleyen -bir perde çekmiş ve suda yıkanmaya koyulmuştu. İşte tam bu sırada ona Ruh’ul Kudüs’ü Hz. Cebrâili – gönderdik. Ruh’ul Kudüs, yakışıklı ve çekici bir erkek kılığında ona göründü. Ansızın karşısına dikilen güzel vücutlu ve çekici erkeği gören Meryem “Allah’a sığınırım!” dedi, “O’ndan, senin kendisinden korkup çekinmeni, takva sahibi bir insan olmanı ve hakkımda kötü şeyler düşünmemeni sağlamasını dilerim!”
Allah’ın görevlendirmiş olduğu Ruh’uh Kudüs “hayır! dedi. “İnsanoğlu değilim ben” Rabbinin elçisiyim, sana O’nun tarafından tertemiz bir erkek çocuğu armağan etmek için gönderildim.”
Meryem “Ben nasıl çocuk doğururum?” dedi, “Bana erkek eli değmemişken ve zinada da bulunmamışken?!”
İlâhi melek “İşte böyle” dedi, “Rabbin bu işin olmasını dilemiştir. Rabbin, bu iş benim için pek kolaydır, diyor, biz onu, insanlara gücümüzü göstermek üzere bir alâmet kılıyor ve tarafımızdan bir rahmet biliyoruz. Velhasıl, bu işin artık olup bittiğini bilmen lazım!” 12

Genç, bakire iffetli ve vâkur bir kız olan ve o sırada çıplak bir halde yıkanmakla meşgul bulunan Meryem’in karşısında Ruh’ul Kudüs’ün maddeleşerek insan kılığına bürünmesi ve onunla konuşması; çıplak olduğu bir sırada kendisinden bir adımlık mesafede güzel bir erkekle ansızın karşı karşıya kalan Meryem’in aniden sarsılarak kanama geçirir gibi olmasıyla sonuçlandı.

İşte bu olayla birlikte, bütün bilim kurallarına ve tabiat kanunlarına aykırı olmak üzere tamamen esrarengiz bir şekilde ve mutlak anlamda yalnızca Allah Tealâ’nın iradesi sonucu Meryem gebe kalmış oldu!.. Yeryüzü yaratılalıberi ilk kez gerçekleşen ve daha sonra da benzeri vuku bulmamış olan bir hadiseydi bu!..
Evet, bu apaçık bir mucizeden, Allah Tealâ’nın iradesinden başka birşey değildi. Zaten O’nun iradesi tabiat kanunlarının ötesinde, bütün bilim kurallarının üzerinde ve bizim hesaplarımızın fevkinde değil midir daima?
Böylece Meryem, Allah’ın ruhu ve O’nun iradesiyle hamile kalmış oldu ve bu hamilelik duygusu onu, gözlerden uzak bir yere çekilmeye itti. Burada doğum sancısı başlamıştı.

Çaresiz, bir hurma dalına sığındı

El değmemiş genç ve iffetli bir kızken hamile kalmıştı ve şimdi de doğurmak üzereydi! Bunu düşünmek bile zihnini alt-üst ediyor, tüylerini ürpertiyordu. Bu nedenle, dayanamayıp “Keşke bundan önce ölseydim de unutulup gitmiş olsaydım!” dedi. İşte tam bu sırada kupkuru bir halde bulunan hurma ağacının altından bir ses yükseliverdi: “Ey Meryem, üzülme, hüzne kapılma! Rabbin, ayaklarının altından bir pınar akıtmakta ve bunu, sana olan lütuf ve kereminin bir belirtisi olarak göstermektedir”.
“Ey Meryem! -Demin kupkuru olduğu halde şimdi ansızın yeşermiş ve meyve vermiş bulunan- hurma dalını salla, taptaze hurmalar dökülüversin sana! Sonra da o taze hurmaları ye. Gözün aydın olsun! Sen bebeğini doğurduktan sonra ve kötü yürekli yahudiler seni eleştirir ve bu çocuğu nereden getirdiğini sorarlarsa onlara “Ben Allah Tealâ için oruç adağında bulundum, bugün kimseyle konuşmayacağım” de. 13
Derken, Meryem doğum yaptı. Pek şirin ve güzel bir bebek olan minik İsa’yı tertemiz bir şekilde ve kundaklanmış olarak alıp kavmine getirdi. Bu hadisenin vuku bulduğu şehir, Filistin’de bugün Hz. İsa’nın doğum yeri olarak tanınan “Nâsıre” dir. Hz. İsa Nasıre’de dünyaya geldiği için ona “Nâsıreli İsa” derlerdi; nitekim bugün izleyicilerine “Nesârâ” ya da “Nasrânî” denilmesinin nedeni de budur.

Sen bakire bir genç kızdın, bu çocuğu nereden getirdin?!”

Yakuboğullarından, yani İsrailoğulları soyundan olan ve yahudi kavmine mensup bulunan Meryem, o hal ve vaziyette, kucağında bir bebekle kavmine gelince, ona “Ey Harun’un kızkardeşi!” dediler, “Ne baban kötü biriydi, ne de annen… Sen bakire bir genç kızdın, bu çocuğu nereden getirdin?!”
Bu sırada Meryem, gaybî bir ilhamla, eliyle çocuğuna işaret ederek bunu ondan sormalarını istedi. Bunun üzerine onlar “Kundaktaki bir bebekle nasıl konuşalım biz?!” dediler. 14

“Kundaktaki bir bebekle nasıl konuşalım biz?!”

İşte bu sırada, kundaktaki bir bebek olan İsa “Ben” dedi, “Allah’ın kuluyum!.. Semâvî kitabın -anlamı- verilmiştir bana; Rabbim peygamber kılmıştır beni!.. Nerede olursam olayım, Rabbim orasını bereketlendirmiş ve bana, hayatta olduğum müddetçe namaz kılmamı, zekat vermemi, anneme karşı iyi olmamı, zalim ve taşyürekli olmamamı tenbihlemiştir!.. Selam bana; doğduğum gün, öleceğim gün ve dirileceğim gün!..”

Allah Tealâ, Tahrim suresinin son âyetinde Hz. Meryem’in kişiliğinden şöyle sözeder:

“İmran’ın kızı Meryem, imanlı bir insan hususunda verilecek en mükemmel örnekti. Rahmi tertemizdi -ırzını korumuştu- ve biz de ona kendi ruhumuzu üfledik. O, Rabbinin sözlerini ve kitaplarını tasdiklerdi; şahsen, Allah Tealâ’ya gönülden bağlı olan ve O’na itaat eden kullardandı.”

Prof.dr.Ali Akpınar’ın konu ile ilgili yorumu:

Kadının ezildiği, sömürü aracı olarak kullanıldığı bir topluma Yüce Allah Hz. Meryem’i anlatıyor. Hz. Meryem, kadını insan yerine koymayan, onun mabedin yanından bile geçmesine izin vermeyen Yahudi din baronlarının bu bakış açısını yıkıyor. Hem de onu mabedin içerisinde yetiştirerek. Hz. Meryem sergilediği hayatıyla, kirli toplumlarda kadın başına temiz kalmanın en güzel örnekliğini bize sunmuştur.

Kur’ân’da Hz. Meryem’in Adının Geçmesi

Kur’ân’da kadın adı olarak yalnızca Hz. Meryem’in ismi geçer, hem de otuz dört ayette. Arap kültüründe önde gelen kişiler hanımlarının ve kızlarının adlarını açıkça söylemezler ve onlardan bahsetmek söz konusu olunca ‘eşimiz, ailemiz, ehlimiz’ gibi kinaye lafızlarıyla onları anarlardı. Kur’ân da bu geleneğe uyarak yalnızca Hz. Meryem ismine yer vermiştir. Çünkü Meryem, sıradan bir kadın değildi. O, kadınların en seçkini, küfürden, günah ve fuhuştan uzak kalmış temiz, iffetli, Allah’ın ikramlarına daha dünyada iken nail olmuş bir örnek hanımdı.1 Onun hayatı, kadınlar başta olmak üzere tüm insanlar için sayısız örneklerle doludur. Şöyleki:

1. İsrailoğulları Hz. Meryem ve onun babasız dünyaya gelen çocuğu Hz. İsa hakkında ileri geri konuştukları için Yüce Allah onun ismini açıkça zikretmiş, hem de onların iddialarını tamamen geçersiz kılmak ve Hz. Meryem’in dedikodulardan tamamen uzak olduğunu tekidli bir biçimde anlatmak için tekrar tekrar onun ismini açıkça anmıştır.2

2. Meryem, İbranice’de ‘Rabbin hizmetçisi kadın, kul’ anlamında bir kelimedir. Arapça’ya Mariye olarak geçmiştir.3 Arapçada kadın özelliklerinden uzaklaşmış kadın için 4 ‘meryem’ kelimesi kullanılır. Çünkü Hz. Meryem, Beyt-i Makdisin hizmetinde bulunmakla alışılmışın dışında erkeklerin yapageldiği bir görevi üstlenmiştir.5

3. Hz. Meryem’in adının geçtiği ayetlerin on yedisinde Meryem ismi, Îsâ b. Meryem (Meryem oğlu Îsâ) şeklinde6, dördünde Mesîh b. Meryem (Meryem oğlu Mesîh) şeklinde 7, ikisinde ‘İbn Meryem’ (Meryem oğlu) şeklinde 8 geçer. Kalan on bir ayette ise Hz. Meryem’den bahsedilir ve onun adı geçer. Bu ayetlerin onunda 9 sadece ‘Meryem’ adı geçerken, bir ayette10 de ‘Meryem bint Imran’ (Imran kızı Meryem) şeklinde geçmiştir.

4. Hz.Meryem’in açıkça isminin anılmasının ise pek çok hikmeti vardır. Bu hikmetleri şöyle sıralayabiliriz:
a. Her şeyden önce Hz.Meryem sıradan bir kadın değildir. O, hiçbir erkekle beraber olmadığı/ evlenmediği halde (betül) hamile kalıp çocuk doğurmuş ve Hz.İsa’ya anne olmuştur.
b. Hz.Meryem, doğar doğmaz mabedde ibadete adanmış; Allah’ın hizmetçisi anlamına gelen “Meryem” ismine uygun bir kulluk sergilemiş; bir başına, kirli bir toplumda temiz kalmasını bilmiş, iffet âbidesi bir hanım olmayı başarmış; bu özellik ve güzellikleriyle Kur’an’da anılmaya ve bir Kur’an suresine isim olmaya layık olmuştur.
c. Öte yandan, bu temiz kadına yahudi ve hıristiyanlar olmadık sözler söyleyince, onu iffetsizlikle suçlayarak yahut ona ilahlık payesi vererek haddi aşınca, Cenab-ı Hak hem onlara susturucu bir cevap vermek, hem de onu aklamak, onun temiz, iffetli bir anne/kul olduğunu açıklamak için ismini ayetlerinde anmıştır.
d. Yine Allah’ın erişilmez kudreti gereği babasız olarak Hz.Meryem’den dünyaya gelen Hz.İsa’nın, babasız ama nesebi sahih bir evlat olduğunu belgelemek için “Meryem oğlu İsa” diye takdim edilmiştir.

Şimdi de Hz. Meryem ile ilgili ayetlerden bir kaçını okuyalım:
O, daha doğmadan Allah’a adanmış bir çocuktu:
“Hani, İmran’ın karısı, “Rabbim! Karnımdaki çocuğu sırf sana hizmet etmek üzere adadım. Benden kabul et. Şüphesiz sen hakkıyla işitensin, hakkıyla bilensin” demişti.”11

Annesinin bu duasıyla Hz. Meryem, kadının mabede sokulmadığı bir dönemde Mabede/ibadete adanmış ve Allah’a kullukta, O’nun dinine hizmette kadınların da olduğunu hayatıyla ortaya koymuştu. Çocukların Allah’a adanması, anne babalar için çok önemli bir örnektir.

O ve soyu Allah’ın koruması altındaydı:

“Ona Meryem adını verdim. Onu ve soyunu kovulmuş şeytandan senin korumana bırakıyorum.”12

Elbette Yüce Allah, kendi korumasını hak eden kullarına lutfeder ve onları her türlü tehlikeden korur. Yeter ki buna layık olunsun. Hz. Meryem, O’nun korumasına müstehak olanlardandı.

O, kabul olunmuş bir dua ve Rabbin gözetiminde yetişen bir çocuktu:

“Rabbi ona hüsnü kabul gösterdi ve onu güzel bir şekilde yetiştirdi.”13
Bu cümle, Imran’ın karısının karnında taşıdığı çocuğunu Allah uğruna hizmete adayıp Rabbine bunu kabul etmesi için yakarmasının ardından gelmekte ve Hz. Meryem’in annesinin yaptığı bu dua ve adağının Yüce Allah tarafından en güzel bir biçimde kabul edildiğini anlatmaktadır. Bir hanımın yaptığı böyle güzel bir davranışın ve güzel bir duanın, tüm insanlara bir örnek olmak üzere Kur’ân’da yer alması oldukça dikkat çekicidir.

O, melekle konuşan bir hanımdı:

“Hani melekler, ‘Ey Meryem! Allah seni seçti. Seni tertemiz yaptı ve seni dünya kadınlarına üstün kıldı. Ey Meryem! Rabbine divan dur. Secde et ve (onun huzurunda) rükû edenlerle beraber rükû et’ demişlerdi.”14 “Biz, ona Cebrail’i göndermiştik de ona tam bir insan şeklinde görünmüştü..” diye başlayan Meryem suresi 17-21. ayetlerinde Hz. Meryem’in Vahiy meleği ile görüşüp konuştuğu anlatılır. Buradan hareketle Hz. Meryem’in peygamber olduğu söylenmiştir. Kurtubî, Onun peygamber olduğunu ve tıpkı diğer peygamberler gibi ona da Yüce Allah’ın melek vasıtasıyla vahyettiğini söyler.15 Allah’a kulluk yarışında kadın erkek tüm insanlar eşittir. Kadın da isterse bu yarışta mesafe kat edebilir ve erkekleri geçebilir. Tıpkı Hz. Meryem gibi.

O, dünya hanımlarına üstün kılınmış bir kadındı:

“Allah seni dünya kadınlarına üstün kıldı.”16 Peygamberimiz de cennet hanımlarının en hayırlı dört kadınından birisi olarak Hz. Meryem’i saymıştır.17

O, dosdoğru bir hanımdı:

“Onun (İsa’nın) annesi de dosdoğru bir kadındır.”18

O, Allah’ın ayetlerindendi:

“Meryem oğlu İsa’yı ve annesini büyük bir ayet/mucize kıldık..”19 Yüce Allah, ondan babasız olarak Hz. İsa’yı dünyaya getirmiştir. Hz. Meryem bu yönüyle okunup ibret alınması gereken bir ayettir. Yüce Allah onu mucizevî bir şekilde rızıklandırarak 20 da seçkinlerden kılmıştır.

O, en güzel örnekti:

“Allah, bir de iffetini sapasağlam koruyan ve bizim de kendisine ruhumuzdan üflediğimiz, Rabbinin kelimelerini ve kitaplarını doğrulayan İmran kızı Meryem’i de (inananlara) örnek gösterdi. O itaat edenlerdendi.”21

Öyleyse Kur’ân’ın bir suresine de isim olan Hz. Meryem’i başta kızlarımız olmak üzere çocuklarımıza ve gençlerimize tanıtalım. Bugün gençlerimizin yaşadıkları problemlerin temelinde iyi ve güzel modelleri örnek almayışları yatmaktadır. Onlar, kendilerine bile hayrı olmayan insanları, model/star olarak görüp onlara özenmeye ve onlara benzemeye çalışmaktadırlar.

İşte onlara sunacağımız en güzel örnek bir Kur’ân Kadın Kahramanı Hz. Meryem’dir. O, bir iman, iffet ve dürüstlük abidesi, O Allah’a adanmış örnek bir kul ve bir peygamber annesi olarak karşımızda durmaktadır.

Rüştü Kam

Kaynaklar:
1-Bakara Suresi, 47
Maide Suresi, 70
Al-i İmran Suresi, 45-46
Al-i İmran Suresi, 33-34
Âl-i İmran, 35
Âl-i İmran, 36
Âl-i İmran, 37
Al-i İmran, 43
Âl-i İmran, 45
Âl-i İmran, 46
Al-i İmran, 47
Meryem, 16-21
Meryem, 22,26
Meryem, 27-29
Bkz. Beyyûmî, Dirâsât, III, 280-281
Zerkeşî, el-Burhân, I, 163.
Kurtubî, el-Câmi’, IV, 68; Âlûsî, Rûhu’l-Meânî, I, 501; III, 219-220; Fîruzabâdî, Besâir, VI, 109. Batı dillerinde Mary, Maria şeklinde kullanılmaktadır.
Dilimizdeki ‘erkek fatma’ ifadesinin kullanılması da tıpkı bunun gibidir.
İbn Âşûr, Tefsîru’t-Tahrîr, I, 594.
Bkz. 2 Bakara 87, 253; 3 Alu Imran 45; 4 Nisâ 157, 171; 5 Maide 46, 78, 110, 112, 114, 116; 19 Meryem 34; 33 Ahzab 7; 57 Hadid 27; 61 Saf 6, 14.
Bkz. 5 Maide 17 (İki kere), 72, 75; 9 Tevbe 31;
Bkz. 23 Müminûn 50; 43 Zuhruf 57.
Bkz. 3 Alu Imran 36, 37, 42, 43, 44, 45; 4 Nisa 156, 171; 19 Meryem 16, 27.
Bkz. 66 Tahrim 12.
3 Alu Imran 35.
3 Alu Imran 36.
3 Alu Imran 37.
3 Alu Imran 42-43.
Kurtubî, Tefsîr, IV, 83-84, XI, 95.
3 Alu Imran 42.
“Cennet hanımlarının en hayırlısı, Meryem, Âsiye, Hadice ve Fatıma’dır.”
5 Maide 75.
23 Müminûn 50.
Bkz. 3 Alu Imran 37, İbn Kesîr, Tefsîr, I, 360.
66 Tahrim 12.

Inal

    Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.